torsdag 23. april 2009

Apropos verdens bokdag...



HISTORIEN OM VERDENS BOKDAG

Verdens bokdag bygger på en gammel tradisjon fra Barcelona, der man hvert år på samme dag setter byen i bokens tegn. I 1995 bestemte UNESCO at 23. april skal være Verdens bok- og opphavsrettdag. En festdag for boken, men også en dag for ettertanke og fellesskap. Røttene til Verdens bokdag er mange århundre lange. I middelalderen feiret katalonierne i Barcelona sin skytsengel Sankt George 23. april med opplesing og poesikonkurranse. Bokdagen har siden vært en overdådig folkefest i Barcelona, der tradisjonen er at man gir en bok og en rose til en man er glad i. I Norge har vi feiret Verdens bokdag siden 1997. Bokhandler, bibliotek, skoler og foreninger er med på festen.


YTRINGSFRIHET
Verdens bokdag kaller på internasjonal solidaritet. FNs verdenserklæring slår fast alle menneskers rett til frie ytringer, frie meninger og rett til fritt å skaffe seg informasjon. Disse rettighetene krenkes i mange land der forfattere forfølges, fengsles og henrettes.


UNESCO
UNESCO er FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon. UNESCO arbeider for å styrke leseevnen hos folk og verne forfatternes opphavsrett, fordi «bøker utvikler vår felles viten om verden og inspirerer til forståelse, toleranse og dialog».


HVEM STÅR BAK VERDENS BOKDAG I NORGE?
En rekke organisasjoner som arbeider med bøker og lesing er knyttet til markeringen av Verdens bokdag.


MITT FORHOLD TIL BØKER


De som kjenner meg vet at jeg har DILLA på bøker!! Jeg har samlemani og vil helst dekke veggene fra gulv til tak med bøker i alle sjangere, men må jo ta litt hensyn til resten av familien, og ikke minst lommeboka... Jeg har så lenge jeg kan huske vært veldig fascinert og glad i bibliotek, spesielt hovedbiblioteket i Fredrikstad. Min store drøm var, og er fortsatt, å bli bibliotekar. Men jeg er 33 år nå, og føler at 3 års skolegang blir i drøyeste laget, dessverre.

Iallefall, på biblioteket har jeg alltid følt meg hjemme, og med en gang jeg går inn dørene der, får jeg en ro i meg som jeg ikke får andre steder, (enn hjemme da.. )Det har i alle år vært mitt fristed, der har det bare vært meg og bøkene, ikke no mobil, mas og kjas. Herlig!


Og jeg vil takke alle de hyggelige og kunnskapsrike damene der nede, for at de har holdt ut med meg og mine endeløse spørsmål!! Det blir garantert flere...

Ingen kommentarer: