fredag 20. november 2009

New York City

"I want to wake up in a city that doesn`t sleep...."






Jeg er ille glad i New York, det tror jeg de fleste som kjenner meg har fått med seg...
Nå om dagen går både pappa og jeg med et sterkt ønske om en tur tilbake dit før jul!
Jeg bodde der borte i 1994-95, i Connecticut, bare 1 time unna New York City, så vi var ofte innom og gjorde byen utrygg:)


Jeg hadde mine favoritter, bl. a. Flatiron Building ovenfor...
Fuller Building, bedre kjent som Flatiron Building, er en høyblokk ved Madison Square på Manhattan. Den sto ferdig i 1902, og var da New Yorks nest høyeste bygning (etter Park Row Building) med sine 87 meter, fordelt på 22 etasjer.
Flatiron er et yndet foto-objekt for turister, og bygningen har blitt gjengitt i utallige filmer, tegneserier og kunstverk.

Jeg var også spesielt glad i Brooklyn Bridge, og det er en helt spesiell følelse å gå over den og se alle lysene fra Manhatten, spesielt da om kvelden:) Hver gang den dukker opp i en film eller tv-serie, får jeg masse gode minner:)







Et annet favorittsted er New York City Library. Lesehest som jeg er, var dette himmelrike for meg!





Bestevenninna mi der borte het Lill Mari, ei herlig jente fra Hareid. Vi var stadig ute og fartet i den gamle Volvoen hennes:) Da var det Taco Bell og Ben & Jerrys iskrem på menyen.

Får vann i munnen av å tenke på den isen, den beste jeg har smakt noen gang. Den har heldigvis dukket opp her hjemme på 7/11, men veldig greit at det går lang tid mellom hver. Man kan jo aldri la være å spise opp hele bøtta!



Til all den isen ble det som oftest et par filmer fra Blockbuster også.







Og ikke nok med at "jentene" mine holder til der, man kan også få en tour av mange av stedene, butikkene og utestedene der Sex and the City-jentene holdt til. Den har jeg dessverre ikke fått med meg ennå, men neste gang...


http://www.screentours.com/tour.php/satc/




Så nå krysser jeg fingrene og håper på New York-tur. Hadde bare den forbaska Lottoen slått til, hadde jeg vært der fortere enn du kan si "Shopping"......For det er selvfølgelig en stoooor del av det jeg setter pris på der! Ikke minst julegave-handling! Men denne gangen skal det bli både museumsbesøk, gallerier og kanskje en tur i operaen, som pappa drømmer om...Litt kulturell skal man da være i en alder av 34! Det var noe annet da jeg var der som 18-19åring...

Så jeg sier som Frank Sinatra:

"Start spreading the news, I’m leaving today.I want to be a part of it - New York, New York.These vagabond shoes, are longing to stray. Right through the very heart of it - New York, New York.

I wanna wake up in a city, that doesn’t sleep. And find I’m king of the hill - top of the heap. These little town blues, are melting away. I’ll make a brand new start of it - in old New York.

If I can make it there, I’ll make it anywhere. It’s up to you - New York, New York New York, New York

I want to wake up in a city, that never sleeps. And find I’m a number one top of the list, king of the hill. A number one. These little town blues, are melting away. I’m gonna make a brand new start of it - in old New York. And if I can make it there, I’m gonna make it anywhere.

It up to you - New York, New York, New York"

For "alt" om New York, sjekk ut nettsidene til New York Times, Travel:

http://travel.nytimes.com/travel/guides/north-america/united-states/new-york/new-york-city/overview.html?scp=1&sq=new%20york&st=tcse


Ingen kommentarer: